آموزش وردپرس

بررسی فیلمسازان سودای سیمرغ از نگاه سینما۳۵؛ همایون اسعدیان، از شروع با «فرح بخش» تا قله «طلا و مس»

سینما۳۵: همایون اسعدیان که امسال با فیلم «یک روز به خصوص» در جشنواره فجر حاضر است، کارنامه ای چند وجهی در سینمای این دارد. او فیلمسازی را با یک فیلم اکشن نوشته خودش و حسین فرح بخش آغاز کرد، چند فیلم کمدی ساخت و امروز در قالبی متفاوت سینما را روایت می کند.

به گزارش خبرنگار سینما ۳۵،  فیلم سینمایی«یک روز به خصوص» جدیدترین ساخته همایون اسعدیان است. وی که پس از ساخت فیلم «بوسیدن روی ماه» پنج سال از عرصه کارگردانی دور بود، امسال با نهمین ساخته خود در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضورد دارد. مصطفی زمانی، فرهاد اصلانی، پریناز ایزدیار، محسن کیایی، شیرین آقا کاشی، شیرین یزدان بخش، افسانه کمالی و مجتبی پیرزاده و یک هنرمند خردسال ایلیا نصرالهی در این فیلم با موضوع اجتماعی ایفای نقش می کنند. در ادامه با مسیر فیلمسازی همایون اسعدیان بیشتر آشنا شوید:

همایون اسعدیان در سال ۶۵ به عنوان عکاس فیلم سینمایی «دبیرستان» وارد سینمای حرفه‌ای شد. حضور  در سینما را در رشته های مختلف تجربه کرد، او عکاس بیش از ۱۰ فیلم سینمایی بود و همزمان با این کار از سال ۱۳۶۶ به عنوان دستیار و برنامه ریز فیلم های سینمایی به شکلی جدی تر در سینما فعال شد. اسعدیان با دریافت جایزه بهترین عکاسی برای فیلم «دو همسفر» از دوازدهمین جشنواره فیلم فجر اولین افتخار خود را در عرصه سینما ثبت کرد.

  • شروع با اکشنی نوشته فرح بخش تا یک فیلم انتقادی ده هفتادی

فیلم سینمایی «نیش» اولین تجربه کارگردانی همایون اسعدیان است، وی که در سال ۷۳ با تجربه اندوزی به عنوان دستیار کارگردان در فضای حرفه ای سینما حضور داشت، اولین فیلمش را با همکاری حسین فرح بخش در مقام نویسنده و یکی از تهیه کنندگان ساخت، فیلم سینمایی «نیش» یک درام اکشن است که در آن تعقیب و گریز، تصادف، گروگان گیری، قاچاق و خلاصه تمام ارکان یک درام حادثه ای وجود دارد، که البته در این سبک از فیلمسازی با فضای آثار جدید اسعدیان تفاوت چشمگیر است.

نمایی از فیلم «نیش»

وی در دومین تجربه فیلمسازی به فرم و قصه فیلم اول وفادار نماند، او فیلم دومش «مردآفتابی»  را در ژانر کمدی روی پرده برد تا شجاعت و توانش را در ساخت فیلم های متفاوت اثبات کند، حضور حمید جبلی و اکبرعبدی در این فیلم به خودی خود برای مخاطب جذاب بود، حال آنکه حضور این دو در فضای توکیو که اپیدمی دهه هفتاد بود موضوع را جذاب تر می کرد، وی در ادامه مسیر فیلمسازی خود بار دیگر این روند را تکرار کرد با فیلم «روباه» به ژانر اکشن بازگشت و پس از آن با ساخت فیلم «شوخی» فضای کمدی را تجربه کرد.

اکبر عبدی در نمایی از فیلم «مرد آفتابی»

کارگردان فیلم سینمایی «آخربازی» این فیلم را با شکل و شمایل متفاوت و تا حدی انتقادی ساخت و شاید نخستین تجربه اسعدیان در ساخت فیلم های اجتماعی بود، این فیلم اولین جایزه را برای اسعدیان در مقام فیلمساز به ارمغان آورد و وی برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شد.

  • بازگشت نا امید کننده با «ده رقمی»

اسعدیان پس از ساخت فیلم «آخربازی» ۸ سال از سینما دور بود و این سال ها با ساخت چند مجموعه تلویزیونی مسیر کاری خود را ادامه داد، اما در سال ۸۷ دوفیلم سینمایی بسیار متفاوت از هم را به مخاطبان عرضه کرد. فیلم های «ده رقمی» و «طلا و مس»، فیلم اول یعنی «ده رقمی» علارغم اینکه از بازیگران پرفروش سینما مانند جوادرضویان و بهنوش بختیاری بهره می برد اما فروش متوسطی در گیشه داشت و در رده پایین تری از فروش فیلم های کمدی آن سال مانند «دایره زنگی»، «چارچنگولی» و «همیشه پای یک زن در میان است» قرار گرفت. «ده رقمی» از جانب منتقدان نیز بازخوردهای خوبی نگرفت و جلوه با شکوهی برای بازگشت یک فیلمساز به سینما پس از ۸ سال نبود.

  • «طلا و مس» در اوج

«طلا و مس» اما نقطه عطفی در کارنامه سینمایی اسعدیان است او در این فیلم به شدت نسبت به فیلم قبلی یعنی «ده رقمی» متفاوت ظاهر شد، یک فیلم اجتماعی با رویکرد پرداخت به زندگی شخصی یک روحانی ساخت که فراز فرودهای زندگی شخصیت های آن به خوبی به نمایش گذاشته شده است، فیلم نه تنها بازخوردهای خوبی از سوی منتقدان با سلیقه های متفاوت دریافت کرد بلکه در برخی جشنواره های خارجی نیز تحسین شد و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به نگارجواهریان برای بازی در این فیلم رسید. «طلا و مس» همچنین نسبت به فضای غیر گیشه ای فیلم، فروش خوبی را در رقابت با فیلم های اکران سال ۸۹ داشت.

 

بهروز شعیبی در نمایی از فیلم «طلا و مس»

اسعدیان در آخرین ساخته اش یعنی «بوسیدن روی ماه» به فرم روایی «طلا و مس» وفادر ماند و گویی دیگر با فیلمسازی مواجه بودیم که پس از ۲۵ سال حضور حرفه ای در سینما، معتقد است مسیر اصلی را پیدا کرده و نقشه راه فیلمسازی اش را در دست دارد.

حال باید دید این فیلمساز که با تازه ترین ساخته اش «یک روز به خصوص» به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آمده، به این مسیر دو فیلم قبلی ادامه می دهد یا به یاد روزهای جوانی خطر می کند و سینمای ایران دچار تغییر سبکی دیگر از او خواهد بود.

 

 

نمایی از فیلم «یک روز به خصوص»

نوشته های مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code