آموزش وردپرس

بررسی فیلمسازان سودای سیمرغ از نگاه سینما۳۵؛ هاتف علیمردانی از شروع جنجالی «بخاطر پونه» تا پختگی «کوچه بی نام»

 

سینما ۳۵_ مریم بوستانی: هاتف علمردانی که  در سی و سومین جشنواره فیلم فجر با کارگردانی فیلم سینمایی «کوچه بی نام» نظرهای بسیاری از منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرده بود امسال با فیلم سینمایی «آباجان» در جشنواره حضور دارد. در اولین بخش معرفی فیلمسازان سودای سیمرغ، با هاتف علیمردانی و کارهایش بیشتر آشنا شوید:

به گزارش خبرنگار سینما۳۵، فیلم سینمایی «آباجان» به کارگردانی او در فهرست ابتدایی ۲۸ فیلم بخش مسابقه جشنواره حضور نداشت و با اضافه شدن ۵ فیلم سینمایی به این بخش، توانست وارد مهمترین بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر شود. این فیلم که قصه اش در دهه ۶٠ می گذرد و فضایی متفاوت نسبت به سایر آثار قبلی او دارد، روایتگر قصه زوجی است که با چالش بزرگی در مواجه با فرزند خود روبه رو هستند. فاطمه معتمدآریا، حمیدرضا آذرنگ، شبنم مقدمی، سعید آقاخانی، فریبا متخصص، محمدرضا غفاری بازیگران «آباجان» هستند.

کارنامه فیلمسازی هاتف علیمردانی فراز و فرودهایی داشته، او فیلمسازی حرفه ای را از سال ۸۸ با ساخت یک فیلم برای کودک با نام «راز دشت تاران» آغاز کرد، پس از آن فیلم سینمایی «یک فراری از بگبو» را که یک کمدی تخلی است کارگردانی کرد و سپس به فیلمسازی اجتماعی روی آورد که شاید موفق ترین و قابل بحث ترین فیلم های علیمردانی در همین ژانر ساخته شده است.

شروع جنجالی فیلمسازی اجتماعی با «بخاطر پونه»

وی که متولد سال ۱۳۵۵ در شهر تهران و فارغ‌التحصیل کارشناسی نقاشی و تئاتر است، نگارش تمام فیلم نامه های ساخته شده اش را خود به عهده داشته، اکران دو فیلم اولش «راز دشت تاران» و «یک فراری از بگبو» چندان در گیشه موفق نبود. اما با کارگردانی فیلم «به خاطر پونه» نخستین تجربه فیلمسازی اجتماعی را به دست آورد، این فیلم داستان زوجی به نام مجید و پونه را روایت می‌کند که زندگی‌شان به دلیل برخی اختلافات دستخوش اتفاقاتی می شود.

«به خاطر پونه» شاید بهترین ساخته هاتف علیمردانی نبود، اما شروعی در ساخت فیلم اجتماعی بود که البته به دلیل موضوع جنجالی در زمان اکران با برخی حواشی مواجه شد. پس از آن با ساختن فیلم های «مردن به وقت شهریور» و «کوچه بی نام» نگاه عمیق تر این فیلمساز به سینمای اجتماعی را عیان کرد.

 

فرهاد اصلانی و هانیه توسلی در نمایی از فیلم «بخاطر پونه»

 

«کوچه بی نام» در قله

در نهایت ستاره پرفروغ کارنامه فیملسازی هاتف علیمردانی فیلم سینمایی «کوچه بی نام» است، همکاری او با منصور لشگری قوچانی تهیه کننده ای که اگر چه سابقه طولانی در سینمای ایران ندارد، اما غالب آثاری که معرفی کرده قابل قبول و نسبتا موفق بوده است، بهترین فیلم هاتف علیمردانی را به سینمای ایران معرفی کرد.

وی با ساخت این فیلم پختگی یک فیلمساز اجتماعی را از خود نشان داد، نظر بسیاری از منتقدان و مخاطبان فیلم شناس را به خود جلب کرد و در جشنواره سی و سوم فیلم فجر سومین فیلم برتر از نگاه مردم شد. این فیلم البته دست خالی از جشنواره خارج نشد، سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن برای دومین بار نصیب باران کوثری شد، همچنین فرشته صدر عرفائی نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در «کوچه بی نام» شد.

از «هفت ماهگی» تا «آباجان»

فیلم سینمایی «هفت ماهگی» با اینکه آخرین ساخته هاتف علیمردانی و دومین تجربه همکاری او با منصور لشگری قوچانی است، در سال ۹۵ ساخته شد و به بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر راه یافت، اما بهترین اثر فیلمساز نشد و همچنان «کوچه بی نام» مهمترین برگ دفتر کاری هاتف علمیردانی است.

حالا حدود ۲۰ روز تا برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، زمان باقی است و باید دید، «آباجان» هفتمین ساخته این فیلمساز می تواند بار دیگر، نگاه ها را به سمت او بچرخاند و موفقیت های «کوچه بی نام» برای وی تکرار شود.

 

عکسی از پشت صحنه فیلم «آباجان»

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code