آموزش وردپرس

تحلیل فیلم «تابستان داغ»/ تجربه‌ای خوب/ لیلا محمودی

اختصاصی سینما۳۵ – لیلا محمودی: «تابستان داغ» اولین ساخته ابراهیم ایرج زاد است که به نظر اگر اشکالات زیادی در فیلمنامه دارد اما به عنوان تجربه اول کارگردان فیلم بدی نیست .

این فیلم به مشکلات زندگی و روزمرگی آنها در تمام سطوح جامعه می پردازد  و شاید بتوان گفت که سوژه اصلی داستان بر پایه دروغ بنا نهاده شده است افراد در شرایط مختلف در این فیلم به گفتن دروغ هایی می پردازند که ممکن است نه تنها مشکلات را حل نکند بلکه شکل دیگری از مشکلات و اختلافات را ایجاد کنند .

«تابستان داغ»  داستان زنی به نام نسرین با بازی پریناز ایزدیار را روایت می کند که در حال جدا شدن از شوهرش است و با برادر و دخترش زندگی می کند او پرستار یک مهد کودک است و در این زمان است که خانواده دوم با بازی مینا ساداتی و علی مصفا که هر دو پزشک هستند ، شوهر (علی مصفا ) قصد سفر به شهر خود همدان را دارد با نسرین (پریناز ایزد یار) آشنا می شوند و در این هنگام اتفاقاتی پیش می آید که با گفتن دروغ مشکلاتی به وجود می آید  و از این لحظه به بعد داستان تلخ فیلم شکل میگیرد .

اما در مورد بازی ها می توان گفت که نسرین با بازی پریناز ایزد یار و صابر ابر و علی مصفا همانند قبل نقش های خود را ایفا کرده اند  و هیچ درخششی در ایفای نقش ندارند اما مینا ساداتی از کلیه جهات  نقش یک مادر دلسوز را به خوبی ایفا کرده است .

از لحاظ فیلم نامه  اشکالاتی را میتوان برشمرد اما با توجه به اینکه اولین تجربه کاری ابراهیم ایرج زاد است ساختار خوب و منسجمی را توانسته برای فیلم طراحی کند . اگر چه پایان فیلم همانند فیلم های دیگر جشنواره که تاکنون اکران شده و پایان تلخ دارد از نظر تماشاگر انتظار پایانی چنین تلخ عجیب و باورنکردنی است .

طراحی صحنه و لباس نکته قابل توجهی نداشت اما فیلمبرداری تابستان داغ که هومن بهمنش آن را برعهده داشت از زوایای خوبی انجام شده است .

در پایان می توان گفت با توجه به اینکه  تابستان داغاولین تجربه کارگردانی ابراهیم ایرج زاد است توانسته یک فیلم خوب با ساختاری منظم و یکدست  خلق کند .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code