آموزش وردپرس

نشست‎‌های دومین روز جشنواره؛ از بحران۴۰ سالگی در «شماره ۱۷ سهیلا» تا بحث‌های «دعوتنامه»

روز گذشته ۴ نشست خبری، در کاخ رسانه ها برگزار شد که در آن فیلم های «شماره ۱۷ سهیلا» و «تابستان داغ» با استقبال بیشتری از سوی اهالی رسانه مواجه شد.

به گزارش خبرنگار سینما۳۵، در دومین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، روز گذشته دوشنبه ۱۱ بهمن ماه نشست های خبری تمام فیلم های نمایش داده شده در کاخ رسانه ها به طور منظم برگزار شد. نشست فیلم های «چراغ های نا تمام»، «شماره ۱۷ سهیلا»، «دعوتنامه» و «تابستان داغ» با حضور عوامل و نمایندگان رسانه ها برگزار شد که در هریک از این جلسات حواشی و بحث و بررسی خاصی حاکم بود.

 

«چراغ های نا تمام» فیلمی با گفتمان انسانی

نخستین جلسه نشست پرسش و پاسخ متعلق به فیلم «چراغ های نا تمام» به کارگردانی مصطفی سلطانی بود، که در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره حضور داردبا حضور کارگردان و مجید صالحی، سارا میرایی بازیگران، محسن جسور فیلمنامه نویس، مجتبی امینی تهیه‌کننده، وحید مقدسی صداگذار، هادی رحمانی آهنگساز با اجرای محمود گبرلو در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

در این نشست، جسور با بیان اینکه از ایده اولیه تا پایان کار در کنار گروه بود، عنوان کرد: بازنویسی نهایی فیلمنامه توسط مصطفی سلطانی و پرویز شیخ طادی انجام شد.

فیلمنامه‌نویس «چراغ‌های ناتمام» این فیلم را روایت تاریخ ندانست و افزود: در فیلم نشانه‌ای مبنی بر استناد به تاریخ وجود ندارد و فیلم این ادعا را ندارد که بر اساس واقعیت تاریخی روایت شده است.

در ادامه این نشست سلطانی در پاسخ به این انتقاد که فیلم مقاله‌ای در تکریم ایثارگری است، گفت: سواد ما در این حد بود که فیلم را اینگونه بسازیم. شعار دادن بد نیست و مهم این است که چگونه شعار دهیم.

سپس مجتبی امینی تهیه کننده این اثر با بیان این که فیلم داستانی انسانی را روایت می‌کند، عنوان کرد: پیام فیلم، گفتمان انسانی است که ممکن است در جبهه و یا واقعه پلاسکو اتفاق بیفتد. هدف در مقاطع مختلف پردازش، رسیدن به تحول انسانی است.

روایت این فیلم شبیه به «آژانس شیشه ای» است.

امینی نیز در پاسخ به این انتقاد که در فیلم به جای دادن اطلاعات در قالب تصویر به نریشن و دیالوگ بسنده شده است، گفت: نوع روایت این فیلم شبیه به «آژانس شیشه‌ای» است، پس این دست انتقادها را به این فیلم تحسین‌شده نیز می‌توان وارد دانست. به نظرم آنچه اهمیت دارد این است که شعار به شوآف تبدیل نشود.

آتش تقی‌پور بازیگر سینما که در این جمع حضور داشت، درباره این فیلم گفت: ۲ سوژه در قالب یک فیلم قرار گرفته است و این سبب شده تا فیلمساز در پخته شدن سوژه‌ها موفق نشود.

سپس جسور فیلمنامه‌نویس این اثر در پاسخ به این پیشنهاد تقی‌پور که پرداختن به انگیزه رفتن به جبهه می‌توانست از کلیشه‌شدن فیلم بکاهد، گفت: برای من موضوع عشق مهم بود نه اینکه چرا این افراد به جبهه رفته‌اند.

مجید صالحی نیز در این نشست با ابراز خوشحالی از نخستین حضورش در جشنواره، بیان کرد: در گذشته امکان حضور «استراحت مطلق» در جشنواره به وجود نیامد و من از اینکه با فیلم «چراغ های ناتمام» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حاضر هستم، خوشحالم.

وی ایفای این نقش را سخت‌تر از «استراحت مطلق» عنوان کرد و افزود: جلال، نقشی بود که برای ایفایش باید راکورد حسی و هارمونی با دیگر نقش‌ها را حفظ می‌کردم و برایم ایفای یک بازی درونی و باورپذیر، مهم بود.

صالحی عنوان کرد: برخورداری فیلم از نریشن، سلیقه‌ای است اما به نظر من این نریشن‌ها برای بسیاری، باورپذیر و دلنشین است.

وی در پایان درباره ادامه روند بازیگری‌اش گفت: برای انتخاب نقش‌هایم چارچوب‌هایی را در نظر می‌گیرم و این فیلم را فارغ از پول، دلی کار کردم، من حس خوبی به این فیلمنامه داشتم و بازی در این فیلم، نوعی ادای دین بود.

 

«شماره ۱۷ سهیلا»نگاهی به روابط اجتماعی در دهه ۴۰ زندگی

دومین نشست که دیروز در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد متعلق به فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» بود، این فیلم که از نوع سوأل های خبرنگاران از عوامل مشخص بود استقبال نسبی نسبت به فرم و روایت آن برای تماشاگران وجود داشته، به کارگردانی محمود غفاری در بخش مسابقه سینمای ایران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و به دغدغه‌های دختران و پسرانی می‌پردازد که در آستانه ۴۰ سالگی ازدواج نکرده‌اند.

محمود غفاری کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس این فیلم شامگاه ۱۱ بهمن ماه در این نشست بیان کرد: هنگامی که بخشی از فیلم را در مترو فیلمبرداری می‌کردیم، دو خانم را فرستاده بودند که عوامل فیلم را کنترل کنند و تهیه‌کننده وظیفه داشت حواس آن‌ها را پرت کند تا ما بتوانیم فیلم بگیریم.

او ادامه داد: نسخه‌ای از فیلم را که آن‌ها دوست داشتند به مترو دادیم و وقتی نسخه‌ای را که در جشنواره اکران شد دیدند، چک ۵۰۰ میلیونی تهیه‌کننده را که به عنوان ضمانت ارائه داده بودیم به اجرا گذاشتند.

غفاری در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: ما با فرآیند وحشتناکی این فیلم را در مترو فیلم‌برداری کردیم.

مخالف آسیب شناسی توسط فیلمساز هستم

او در بخشی دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که درباره آسیب‌شناسی مسائل زنان در فیلم پرسید، گفت: من مخالف این هستم که یک فیلم‌ساز آسیب‌شناسی کند، به عبارتی من مصلح اجتماعی نیستم بنابراین بهترین کاری که می‌توانم انجام بدهم، این است که مسئله را طرح کنم و آن‌ را در بخش سینمایی نشان بدهم.

کارگردان «شماره ۱۷ سهیلا» خاطرنشان کرد: مساله فقر در فیلم «نیاز» آقای داوودنژاد نیز طرح مسئله بود اما بعد از آن چه اتفاقی افتاد؟! جامعه راه خودش را می‌رود و ما فیلم خودمان را می‌سازیم. تنها موضوعی که باعث شد این فیلم را بسازم این بود که درباره این موضوع عصبانی بودم، از خودم می‌پرسیدم چرا هیچکس در جامعه وجود ندارد که این موضوعات را ریشه‌یابی کند، به همین دلیل فریادم را مطرح کردم تا از عصبانیت‌ام کم شود.

مجردها و بحران چهل سالگی

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اینکه چطور شد که به این موضوع پرداخت، بیان کرد: چون در آستانه ۴۰ سالگی هستم و اطرافیانم نیز در همین سن هستند، می‌بینم که این مشکل را دارند و فکر کرده‌ام این موضوع به یک بحران تبدیل شده است. به همین دلیل این بخش به لحاظ سینمایی برایم جذاب بود و فکر کردم موقعیت جذابی است که دختری که در آستانه ۴۰ سالگی ازدواج نکرده است را در چنین موقعیتی قرار دهم.

او یادآور شد: جرقه ساخت این فیلم نیز با یک آگهی در روزنامه شروع شد، اسم فیلم هم بنابر همان آگهی در ابتدای کار «صندلی سفید» بود، من در کلاس‌های آشنایی ثبت‌نام و شرکت کردم و چون این موضوع برایم جذابیت داشت و علاقه‌مند بودم،مشکلات زنان را مطرح کنم، آن‌را ساختم. گرچه فیلمساز باید مراقب ممیزی‌هایی که در این زمینه با آن روبرو است نیز باشد.

زهرا داوودنژاد بازیگر فیلم نیز بیان کرد: خیلی خوشحالم که بعد از سال‌ها دوری از سینما در فیلمی بازی می‌کنم که کارگردان آن درجه ‌یک است. من شرایطم را مدیون تاییدی هستم که همیشه از پدرم (علیرضا داودنژاد) گرفته‌ام.

این بازیگر با اشاره به اینکه “اعضای خانواده‌اش در نشست رسانه‌ای حضور داشتند” (علیرضا، رضا دادودنژاد، فرزندش) گفت: حضور اعضای خانواده‌ام که یک حلقه عاشقانه‌ را تشکیل داده‌اند، لذت بخش است و هرچه دارم مدیون خانواده و پدرم هستم.

علیرضا داوونژاد کارگردان سینما نیز که در این نشست حضور داشت بیان کرد: من این فیلم را دوست داشتم زیرا نمونه فیلم‌هایی است که همیشه دلم می‌خواهد ساخته شود. این فیلم فاصله نزدیکی با آنچه که در اطراف ما اتفاق می‌افتد، دارد و در آن روابط، برخورد، روند و موضوع واقعی و در عین حال جذاب است. سینمایی که تحت عنوان سینمای ملی از آن صحبت می‌کنیم، همین است و من دوست دارم این فیلم را دوباره ببینم.

سروش صحت یکی دیگر از حاضران نشست فیلم «سهیلا شماره ۱۷» نیز بیان کرد: چون من دیشب دیر خوابیده‌ام و صبح هم سر کار بودم، نگرانی داشتم که در حین تماشای فیلم خوابم ببرد و در سالن میلاد خروپف کنم. اما نه تنها از دیدم  فیلم هیجان زده شده‌ام بلکه لذت نیز بردم و مشتاقم که برای چندمین بار این فیلم را ببینم زیرا فرم خوبی داشت.

در نشست رسانه‌ای فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» ایوبی رئیس سازمان سینمایی، رضا داوودنژاد و حیدری دبیر جشنواره حضور داشتند.

محمد توکلی تدوینگر، مهدی ابراهیم‌زاده صدابردار، مهرداد صدیقیان بازیگر، امیر سیدزاده تهیه‌کننده، محمد سیدزاده مدیر تولید، مهناز جارچی دستیار کارگردان و طراح لباس از دیگر عوامل فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» در نشست رسانه‌ای بودند.

 

انتقاد از «دعوت‌نامه» در کاخ رسانه جشنواره فجر

سومین نشست خبری که روز گذشته در کاخ رسانه های جشنواره فیلم فجر (برج میلاد) برگزار شد متعلق به فیلم «دعوتنامه» به کارگردانی مهرداد فرید بود، که انتقاد هایی بسیاری را نسبت به کارگردان و فیلمش در پی داشت.

کارگردان فیلم «دعوت‌نامه» شامگاه۱۱ بهمن ماه در برج میلاد بیان کرد: خودم فکر می‌کردم فیلم‌سازی که با بک‌گراند مذهبی فیلم می‌سازد با واکنش منفی تماشاگران مواجه می‌شود. به عبارتی این کار قدم‌زدن روی لبه تیغ بود و از پیش می‌دانستم برخی از بخش‌ها شرایط نرمالی ندارد و قربانی چنین سوژه‌ای بشویم اما تلاش کردیم از لبه تیغ عبور کنیم. بنابراین امیدوارم در اکران عمومی مخاطب عام از آن لذت ببرد و آنچه را که می‌خواستیم منتقل کنیم.

 

جشنواره فیلم فجر بیش از آن چیزی که هست، مهم شده

او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شما ریاست شورای تهیه‌کنندگان را بر عهده دارید و می‌دانید که بسیاری از فیلم‌های قابل توجه امسال بیرون از جشنواره مانده‌اند، اگر رویکرد فعلی جشنواره آنچه که می‌بینیم نبود آیا باز هم فکر می‌کردید فیلم شما در جشنواره حضور پیدا کند؟ گفت: صمیمانه می‌گویم جشنواره فیلم فجر بیش از آن چیزی که هست، مهم شده. جشنواره فجر فقط بهانه‌ای است که ما دور هم جمع شویم و تبادل نظر کنیم. این جشنواره برای من بیش از این کارکردی ندارد.

وی گفت: اگر از همین مجموعه سوال شود بهترین فیلم سه سال گذشته جشنواره چه بوده است، قطعا کسی آن‌ را به یاد نخواهد آورد. این موضوع نشان می‌دهد که جشنواره فربه‌تر از آن چیزی که هست، نشان داده شده است. آنچه که باقی می‌ماند رویکردی است که در تاریخ ته‌نشین می‌شود. دوست دارم که تاریخ درباره فیلم من قضاوت کند.

این کارگردان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به دشواری‌های ساخت فیلم در حرم رضوی بیان کرد: فیلم‌سازانی که می‌خواهند وارد حرم رضوی شوند و فیلم بسازند با درهای بسته مواجه می‌شوند. در این فیلم نیز ما مجبور شدیم سکانس‌هایی را با گوشی موبایل فیلم‌برداری کنیم یا از قسمت‌هایی که شبیه حرم امام رضا (ع) است فیلم بگیریم. حتی به ما اجازه نمی‌دادند در سنگ‌فرش‌های اطراف حرم کار کنیم. بنابراین ما در لحظه تولید با شرایط نرمالی مواجه نبودیم اگرچه من از خروجی کار راضی‌ام و فکر می‌کنم کار قابل دفاعی است.

فرید همچنین درباره فروش فیلمش گفت: فکر می‌کنم با فروش متوسط به سرمایه اولیه بازگردم و مردم عادی نیز با فیلم ارتباط خوبی بگیرند.

 

شقایق فرهانی: در خانواده‌ای بزرگ شدم که از نقش مکمل ترسی ندارم

شقایق فراهانی بازیگر این فیلم نیز در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد شما در جشنواره امسال پرکارترین بازیگر زن هستید، بیان کرد: من سه سال است که بازیگر پرکار سینما هستم. سه سال پیش بحران بدی را پشت سر گذاشتم که این بحران را به لحاظ روحی با کار جلو بردم. از طرفی من در خانواده‌ای بزرگ شدم که از بازی در نقش مکمل یا اصلی ترسی ندارم. امسال نیز در جشنواره در نقش‌های اصلی حضور دارم. به طور کل من بازیگر کارگردان‌محوری هستم.

در نشست فیلم دعوت‌نامه، آتش‌ تقی‌پور و بهزاد فراهانی نیز حضور داشتند.

دعوتنامه یک درام اجتماعی است که فیلمنامه آن را مهرداد فرید و حمید چمنی نوشته‌اند. این فیلم داستان زندگی یک جیب‌بر را روایت می‌کند که با جیب‌بری زائران حرم امام رضا (ع) امور خود را می‌گذراند اما بعد از گذشت زمان با اتفاقاتی از کار خود پشیمان می‌شود و مسیر زندگی‌اش به طور کامل تغییر می‌کند.

این فیلم در زمان نمایش در برج میلاد با خنده، دست و سوت بسیاری همراه بود و بسیاری از مخاطبان در حین نمایش فیلم، سالن را ترک کردند.

فیلمسازی با نگاهی متفاوت از اصغر فرهادی

آخرین نشست خبری روز گذشته برای فیلم سینمایی «تابستان داغ» برگزار شد، این جلسه بامداد دوازدهم بهمن‌ماه  با حضور ابراهیم ایرج‌زاد کارگردان، صابر ابر، علی مصفا، پریناز ایزدیار و مینا ساداتی بازیگران و چند تن از عوامل فیلم در سالن سعدی مرکزهمایش های برج میلاد برگزار شد. البته با وجود زمان طولانی نشست و بازخورد خوب تماشاگران، جلسه با کمی سردی و بدون چالش و هیجان به پایان رسید.

ایرج زاد درباره این فیلم گفت: دو سال بود درگیر فراهم‌کردن شرایط ساخت این فیلم بودم و در نهایت فیلمی را ساختم که می‌خواستم، چون چند سالی بود که دغدغه ساخت فیلمی از رمان خارجی «کرامر علیه کرامر» را داشتم.

وی درباره تاثیرگذاری فیلم‌های فرهادی بر کارش بیان کرد: وقتی یک فیلمساز می‌خواهد فیلم اولش را بسازد، ساختار و حال و هوای آن برای خودش و عوامل سوال ایجاد می‌کند. من برای این قضیه دو جواب داشتم؛ یکی اینکه فیلم‌های کوتاهی را به آنها دادم تا با مدل روایت من مواجه شوند. در این ماجرا هومن بهمنش همراهی زیادی کرد چون سال‌هاست همدیگر را می‌شناسیم. نکته دوم این بود که شاید در فیلمنامه، کارم مدل فیلم‌های آقای فرهادی باشد ولی در مدل نگاه‌کردن، کات‌ها و سکوت‌ها متفاوت بود. من خیلی از ایشان یاد گرفتم ولی الگوی اجرا مطلقا براساس کارهای آقای فرهادی نیست.

مانیا اکبر و مسیر ناتالی پورتمن

ایرج زاد همچنین درباره نقش دختر خردسال بازیگر این فیلم گفت: مانیا یک بازیگر است و امیدوارم از خودش مراقبت کند و فیلمسازان هم از او مراقبت کنند. به همین دلیل فکر می‌کنم او همان مسیری را برود که ناتالی پورتمن رفته است.

وی تاکید کرد: به نظرم بازی کودکان در جشنواره باید داوری شود.

پیام کرمی (فیلمنامه‌نویس)، صابر ابر، علی مصفا، پریناز ایزدیار و مینا ساداتی (بازیگران)، هومن بهمنش (فیلمبردار)، ابراهیم ایرج زاد (کارگردان)، جواد نوروزبیگی (تهیه‌کننده) و مانیا علیجانی (بازیگر خردسال) از عوامل حاضر در این نشست بودند.

سحر کریمی، بهزاد جعفری، سامان صفاری، غزل فرید و شهاب شادابی از دیگر عوامل فیلم دعوت‌نامه نیز در نشست رسانه‌ای حاضر بودند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code